Zaczynamy cykl #zapytajmnieobdo, gdzie będę poruszała najczęstsze wątpliwości dotyczące BDO i ekologii w firmach.
Pytanie: W 2018 roku zarejestrowałam się w systemie BDO, w roku 2020 złożyłam sprawozdanie za rok 2019 z tytułu wprowadzonych opakowań, naliczyłam opłaty i dostałam maila z urzędu marszałkowskiego o następującej treści ”Ze złożonego sprawozdania za 2019 r. w BDO wynika, że w roku poprzednim wprowadzano opakowania, jednak nie otrzymaliśmy sprawozdania za 2018 r. Przedsiębiorca wprowadzający opakowania ma obowiązek składać stosowne sprawozdania bez wezwania.
Proszę uzupełnić sprawozdania za te okresy, w których wprowadzano opakowania do obrotu w terminie 14 dni. Dotyczy to 2017,2018 (na drukach papierowych) oraz 2016 r., jeżeli przedsiębiorca posiada ewidencję opakowań za ten okres. Przecież rejestr działa od 2018 roku?
Odpowiedź: Rejestr BDO działa od 2018 roku – pierwszym sprawozdaniem w wersji elektronicznej było to za rok 2019, ale ustawa o opakowaniach obowiązuje od czerwca roku 2013 i od tego czasu należało składać sprawozdania w wersji papierowej do urzędu marszałkowskiego wg siedziby firmy do 15 marca po zakończonym roku. W tej chwili przedsiębiorca powinien jak najszybciej, w wyznaczonym przez urząd okresie złożyć sprawozdawczość z tytułu wprowadzanych opakowań za lata poprzednie do roku 2016 włącznie oraz naliczyć ustawowe opłaty produktowe.
Zaległą sprawozdawczość należy wysłać do urzędu kurierem bądź przesyłką pocztową, najlepiej za potwierdzeniem odbioru, jeden egzemplarz sprawozdawczości zachowując u siebie w firmie a/a.
Pytanie: W hotelu ma miejsce konferencja, materiały dla uczestników są dostarczane przesyłkami kurierskimi, organizator konferencji zostawia wszystkie te puste kartony w lobby hotelu czy powinien je zabrać ze sobą i na własny koszt zutylizować?
Odpowiedź: Jeżeli są to małe ilości, organizator konferencji na pewno zabierze ze sobą kartony i opakowania, odda je jako odpady komunalne – segregowane, przy dużych ilościach, hotele, sale konferencyjne czy też hale targowe zabezpieczają się umowami i zapisami w nich, że koszty utylizacji są wliczone w obsługę i pokrywa je organizator imprezy.
Producent zniczy zapytał mnie jakiś czas temu, czy w rozliczeniu rocznym, naliczeniu opłaty produktowej powinien podać całą wagę szkła, tworzywa sztucznego, papieru i folii – czyli części, z których składa się i jest znicz oraz opakowanie zbiorcze.
Jeżeli chodzi o produkt – znicz, czyli szklana część i plastikowy wkład oraz elementy utrzymujące znicz + pokrywka – nie jest on opakowaniem. Producent zniczy powinien rozliczyć się z kartonu, na którym ułożone są znicze, folii stretch lub też termokurczliwej, które są ich opakowaniem. Zdarza się czasem, że znicze są pakowane w kartony lub na paletach, jeżeli są one kupowane i wprowadzane po raz pierwszy na rynek, to jak najbardziej producent powinien się z nich również rozliczyć.