You are currently viewing E-doręczenia – wszystko co musisz wiedzieć

E-doręczenia – wszystko co musisz wiedzieć

Czym są e-doręczenia?

E-doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Docelowo usługa e-doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.

Obowiązek stosowania e-doręczeń  wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. (t.j. DZ.U. z 2024, poz. 1045).

Przedsiębiorco kiedy masz już obowiązek, a kiedy wybór stosowania e-doręczeń?

Taki obowiązek mają przedsiębiorcy rejestrujący się w Krajowym Rejestrze Sądowym  od 1 stycznia 2025 roku oraz składający wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (art. 9 ust. 1 pkt 1 – 8, art. 155 ust. 10 oraz art. 166 pkt 5 ustawy).

Pozostali będą wdrażać e-doręczenia zgodnie z harmonogramem wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych, który przedstawia się następująco:

PODMIOTY NIEPUBLICZNE (w tym przedsiębiorcy)
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców w  KRS przed 1 stycznia  2025 r. (art. 151 ust. 1 ustawy).Od 01.04.2025 r.
Podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) (art. 152 ust. 1 ustawy).Od 01.01.2025 r.
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. (art. 152 ust. 2 ustawy)Od 01.07.2025 r.
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. (art. 152 ust. 3 ustawy)Od 01.10.2026 r.

Przedsiębiorcy, którzy nie mają jeszcze obowiązku stosowania e-doręczeń mogą to zrobić wcześniej, niż ustawa przewiduje.

Zakładając adres do e-doręczeń dla swojej firmy wskazujesz ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z tej opcji będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.

Co to jest adres do e-Doręczeń?

To adres doręczeń elektronicznych (ADE) nadawany użytkownikowi. Nie jest to adres e-mail. Właściwości adresu do e-Doręczeń:

– jest indywidualny – przypisany do danego użytkownika,

– umożliwia jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata,

– nie może zmienić właściciela.

Każdy adres do e-doręczeń jest wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE). Adres do e-doręczeń twojej firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny.

 Jakie są korzyści z e-doręczeń?

  • jednoznaczna identyfikacja nadawcy i adresata
  • tajemnica korespondencji
  • niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych
  • dostęp do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
  • dostęp do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
  • możliwość szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.

Co oznacza fikcja doręczenia?

Po upływie 14 dni od wpłynięcia na adres obywatela, firmy i innego podmiotu niepublicznego korespondencji od podmiotu publicznego uznaje się ją za doręczoną, nawet jeśli adresat jej nie otworzy.

Jak założyć adres do e-doręczeń

Twoja firma może korzystać z darmowej usługi e-doręczeń u publicznego dostawcy, za pośrednictwem Konta Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl

Jeśli chcesz korzystać z e-doręczeń przez Biznes.gov.pl  złóż wniosek o założenie adresu do e-doręczeń.

Wniosek możesz złożyć:

– przez  e-usługę na Biznes.gov.pl

– we wniosku o wpis do CEIDG albo do KRS – jeśli rejestrujesz firmę

 – we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG albo KRS, jeśli zarejestrowałeś firmę przed 1 stycznia 2025 roku.

Przedsiębiorco zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców w  KRS przed 1 stycznia  2025 r. masz już niewiele czasu na założenie skrzynki do e-doręczeń, bo do dnia 31.03.2025. Spółki z.o.o., spółki akcyjne, spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki partnerskie, spółki jawne zegar tyka…

Dodaj komentarz